Визначення готовності дитини до навчання в школі

Скачать
Готовність дитини до навчання в школі.pd
Adobe Acrobat документ 5.5 MB


Пам’ятка для батьків

Як спілкуватись з дітьми раннього віку

üДотримуйтесь послідовності у  своїх діях – не забороняйте дитині те, що ще вчора їй дозволяли.

üПоводьтесь з дитиною ввічливо, адже вона засвоює ту модель поведінки, яку ви їй демонструєте.

üСпівпрацюйте з дитиною, утім не керуйте нею,позаяк накази й різкі заборони можуть спровокувати спалах агресії

üУведіть чітку систему заборон, які допоможуть подбати про безпеку дитини (приміром, не брати сірники, не включати газ тощо). Таких заборон має бути не багато, аби дитина легко їх запам’ятала.

üФормулюйте будь – які заборони чітко і конкретно. Пам’ятайте, що ліпше пояснити їй заборону словами на кшталт  «Гаряче!» або «Брудно!», ніж не аргументовано крикнути «Не можна!» або «Відійди!».

üРозширюйте репертуар поведінки дитини. Приміром, розповідайте, як можна розв’язувати ті чи ті конкретні проблем, показуйте на власному прикладі варіанти реакції на позитивні і негативні події.

üНе будьте надмірно суворими і не принижуйте дитину, коли караєте її.

üПроявляйте терплячість у будь-яких ситуаціях.

üЧастіше кажіть дитині, що Ви її  любите.

Психосоматичні захворювання у дошкільників

Поширеною є думка про те, що якщо хвороба є, то її слід лікувати. Проте іноді батьки стикаються з тим, що застуда, кашель, нежить, запалення горла в дитини раптово зникають у перший же вихідний день або початку шкільних канікул. Буває ї навпаки: під час максимально ефективного лікування симптоми хвороби не зникають, а далі проявляються протягом тривалого часу. У такому разі складно пояснити «чудесне зцілення» дитини чи її «застрягання в хворобі». Відповідь на ці явища наступна: у такому разі спрацьовує психосоматичний механізм запуску захворювання.

Психосоматика – напрям у медицині (психосоматична медицина) і психології, що вивчає вплив психологічних чинників на виникнення та перебіг соматичних (тілесних) захворювань.

Особливістю психосоматичного захворювання є його переривання, раптове видужання у момент розв’язання психологічної проблеми або під час одержання очікуваного результату, наприклад уваги з боку батьків.  Причин прояву психосоматичних хвороб багато, але основні – це несприятливі умови для формування особистості та ранні психологічні травми, які заважають дитині адаптуватися в соціумі: сім’ї, дитячому садку тощо. Зазвичай дитина застосовує такі усвідомлювані способи взаємодії з дорослими: прохання, звертання, спроби тактильного контактування. Якщо подібні заходи не спрацьовують, тоді дитина «вмикає» неусвідомлювані механізми регуляції, найпотужнішим з яких є хвороба. Підвищена температура і кашель гарантовано привернуть увагу і забезпечить комплекс дій, спрямованих на задоволення потреб дитини.

Захворювання дитини підчас адаптації до дитячого садка

До окремої групи психосоматичних хвороб належать захворювання, які проявляються під час відвідування дитячого садка. Навіть загартована, здорова дитина раптово кожних два-три тижні підхоплює застуду. Причиною такого явища може бути складний процес пристосування організму до нових видів вірусів та бактерій, зниження імунітету. Проте зазвичай, якщо частота і тривалість захворювання не зменшується протягом півроку, то їх спричиняють психосоматичні чинники.

Малюк, якій фізіологічно або психологічно неготовий до відвідування дитячого садка, потрапляє в складну ситуацію. Його організм зазнає значних навантажень, через що не може швидко відновлюватися. Окрім того дитина не отримує необхідного вітамінного та «душевного» живлення, що й спричиняє захворювання.

Практичні психологи рекомендують віддавати дитину до дошкільного навчального закладу після трьох років. У цьому віці вона вже готова роз розширювати коло свого спілкування, виявляти соціальну активність починати ставати автономною. Саме тому малюк, якого привели до садка раніше, має більшу схильність до проявив психосоматики.

Також варто враховувати індивідуальну психологічну готовність малюка. Зазвичай дитина, яка отримала пологову травму або має спадкові захворювання, затримку мовленнєвого або психоемоційного розвитку, потребує особливо делікатного введення в умови дитячого садка.

Важливим моментом підготовки до дошкільного закладу є оволодіння дитиною навичками самообслуговування та спілкування.

Розмежування психосоматичних захворювань та симуляції хвороб

Коли дитина спеціально намагається бути хворою, вона застосовує новий образ – симуляцію захворювання. Від психосоматики симуляція відрізняється усвідомленням того, що відбувається, і відсутністю або перебільшенням реальних больових відчуттів, об’єктивних симптомів. Симуляцію зазвичай застосовують діти віком від п’яти років. Під час цього періоду в дитини також може виникати надмірне фантазування, яке дорослі часто сприймають як умисну брехню.

Симуляція поганого самопочуття може бути скопійована з дорослих, якщо її практикують у сім’ї  як спосіб маніпулювання іншими. Саме тому, якщо є докази того, що хвороба дитини «театральна» і не існує насправді, не варто раптово викривати малюка, ліпше скористуватися наступними рекомендаціями:

-         Спробуйте зрозуміти, чому дитина використала захворювання як форму протесту.

-         Запропонуйте дитині варіанти реалізації її потреби в увазі, емоційній підтримці, запобігаючи використанню нею статусу хворої.

-         Пояснюйте причини своїх відмов чи заборон на щось (наприклад довго грати з гаджетами, лежати перед телевізором тощо). Пропонуйте альтернативні варіанти проведення дозвілля в кожній окремій ситуації.

-         Надайте дитині можливість самостійно вирішувати, зізнаватися в симуляції захворювання чи зберегти все в таємниці.

 

Отже батьки мають усвідомлювати, що інколи вони самі провокують виникнення психосоматичних захворювань у дитини.  Бути уважним до дитини, її потреб та інтересів потрібно постійно, а не лише тоді, коли вона хворіє.

 

 

 

 

Підготувала: практичний психолог ДНЗ №161  Барабаш О.А.

 (за матеріалами О.Бернадської «Психосоматичні захворювання у дошкільника», журнал «Практичний психолог: дитячий садок» №10/2013)

 

Скачать
Як полегшити адаптацію малюка до дошкіль
Adobe Acrobat документ 163.6 KB
Скачать
Порушення поведінки у дітей.pdf
Adobe Acrobat документ 1.3 MB